Otomotiv sektöründeki sıfır otomobil satışlarının azalması ile büyüyen ikinci el piyasası ekspertiz sektörünün de büyümesini sağladı. İkinci el araç alacak olan vatandaşın güvenli bir ikinci el alışverişi yapmasını sağlayan şirketler hiç şüphesiz ekspertiz şirketleri. Bizde okurlarımızı aydınlatmak amacıyla için sektörün lideri olan TÜV SÜD D-Expert Genel Müdür Yardımcısı Ozan Ayözger’e bu konunun tüm detaylarını danıştık.

TSE Belgesi alma zorunluluğu ekspertiz firmalarını zora sokuyor. Galericilerin birçoğu da yetki belgesi sahibi değil. Dolayısıyla İkinci el otomobil satışına yetki belgesi ve zorunlu garanti gibi çeşitli düzenlemeler getiren yönetmelik için uyum tarihi 31 Aralık 2019’a kadar uzatıldı. Sizce yönetim erki, bu durumu nasıl esnetebilir? Palyatif bir çözüm yerine, kalıcı çözümü nasıl görüyorsunuz?

İkinci el motorlu kara taşıtlarının ticareti hakkındaki yönetmeliğin yürürlüğe girmesinin erteleniyor olması sektörümüz adına büyük problem teşkil ediyor. Olası ertelemeler sebebiyle, yetki belgesi başvurularında sorun yaşayacağını bilen birçok şahıs ve firma başvurularını son ana kadar öteliyor. TSE belgesi alım sürecinde sorun yaşayanların otoriteler üzerinde oluşturmaya çalıştığı baskı nedeniyle sektörümüzdeki kurumsallaşma yolunda atılacak adımlar sekteye uğratılıyor. Yönetmelik ertelendiği sürece piyasa oyuncuları hiçbir zaman hazır olamayacak ve yönetmeliğin esaslarını yerine getiren kurumsal firmalar bu rekabette zarar görecektir.

Diğer yandan yönetmeliğin 1 Nisan 2019 tarihinde yürürlüğe giren ekspertiz ile ilgili maddesinde, herhangi bir erteleme mevcut değildir. Ancak, TSE’ den yetki belgesi almış ekspertiz merkezi sayısının istenen seviyeye ulaşmamış olması sebebiyle geçiş süreci uygulanmaktadır ve ekspertiz raporu olmadan da noterlerde satış işlemi tamamlanabilmektedir. Bu geçiş sürecinin bir an önce tamamlanması ikinci el araç ticaretinde aranan güven ortamının oluşturmasına büyük katkı sağlayacaktır.

Yönetmelikteki artılar ve eksiler sizce nelerdir?

İkinci el araç ticaretinde güven ortamı yaratacağına emin olduğumuz yönetmeliğin çıkması, ikinci el araç ekspertiz hizmetini kurumsal şekilde yöneten firmalar için hayati önem taşımaktadır. Yönetmeliğin tam anlamıyla işlemesi için belgelendirilen ekspertiz merkezlerinin TSE standartlarına uygun çalıştıkları, aktif bir şekilde denetlenmeli, müşteri geri bildirimleri hassasiyetle incelenmeli ve sonucunda ortaya çıkacak yaptırımların uygulanması gerekmektedir. Ancak bu sayede sektörde kaliteli hizmetin önünü açılacak, ikinci el araç ekspertiz sektöründeki firmalara olan güven uzun soluklu olacaktır.

Galeri sahipleri ve ekspertiz firmalarına önerileriniz var mı?

Galeri sahipleri ve ekspertiz firmaları, ivedilikle gereken belgeleri tamamlamalı ve düzenli olarak yapılacak kontroller için hazırlıklı olmalılar. İşletmelerin yönetmeliğe uygun olması müşterilerimize güven ortamı yaratma amacının yanı sıra sektörümüzün de gelişmesine katkı sağlayacaktır.

Yeni yönetmeliğin koşullarını sağlayabilecek firmalar yollarına emin adımlarla devam ederken, diğer firmaların ilerleyen süreçte sektörümüzde varlık göstermelerinin oldukça zor olacağını düşünmekteyim.

Yeni getirilen ikinci araç ticareti düzenlemesiyle ilgili vatandaşların dikkat etmesi gerekenler neler?

Yeni yönetmelik 2. El araçların kimler tarafından, nerede ve nasıl satılacağını düzenlerken, alıcıların da aldıkları araçları daha iyi tanımalarına olanak sağlıyor. Alıcıların bu haklarını bilerek alacakları araçları kendi istedikleri ve güvendikleri TSE’den Hizmet Yeterlilik Belgesi almış ekspertiz merkezlerine götürmelerini tavsiye ediyorum. Bu sayede sonraki süreçte yaşanabilecek kötü sürprizler önlenebilecektir.

Önümüzdeki bir yıl içerisinde ikinci el araç sektörü nasıl bir gelişim izleyecek?

Yönetmeliğin yansımalarının net bir şekilde gözlemlenebileceği bir yıl içerisinde, sektörde kurumsallıkla ilerleyen firmaların avantajlı olacağını söyleyebilirim. Hizmet kalitesini tescilleyerek, güven sağlayanların güçlenerek yollarına devam edeceklerini düşünüyorum.