Türkiye’nin kasım ayı ihracatı yüzde 5,2 artışla 23 milyar dolar oldu. Mobilya, kâğıt ve orman ürünleri sektörünün Türkiye geneli ihracatı yüzde 9,4’lük düşüşle 690 milyon 426 bin doları buldu. Akdeniz Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği ise (AKAMİB) kasım ayı ihracatında yüzde 0,2’lik azalışla 85 milyon 624 bin dolarlık ihracat geliri elde etti.

Yılın ilk 11 ayında ise Türkiye geneli sektör ihracatı, geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 4,8 oranında azalış göstererek 7 milyar 309 milyon 599 bin dolar olurken, AKAMİB’ten yapılan ihracat yüzde 6 azalış ile 808 milyon 652 bin dolara ulaştı.

ABD’YE İHRACAT ARTIŞI SÜRDÜ

Sektörün kasım ayında Türkiye genelinden yaptığı ihracatta en başarılı pazar 96,1 milyon dolarla Irak oldu. Irak’ı sırasıyla; Birleşik Krallık, Almanya, ABD ve Libya izledi. İlk 10 pazar arasında en dikkat çekici artışlar yüzde 39,2 ile Fas’a, yüzde 19,8 ile Libya’ya ve yüzde 14,5 ile ABD’ye yapılan ihracatta kaydedildi.

OBA MAKARNA’NIN HALKA ARZINA 4,9 KAT TALEP OBA MAKARNA’NIN HALKA ARZINA 4,9 KAT TALEP

AKAMİB’in kasım ayı ihracatında da 20,9 milyon dolarlık ihracatla Irak ilk sırada yer aldı. Irak’ı sırasıyla; Almanya, Katar, Romanya ve Fransa takip etti. İlk 10 pazar arasında en dikkat çekici artışlar ise yüzde 144,2 ile Fas’a, yüzde 117,1 ile Katar’a, yüzde 57,3 ile İtalya’ya yapılan ihracatta görüldü.

Ekim ayında rekor büyüyen Fas pazarı, kasım ayında da dikkat çekici büyümesine devam etti. Geçen ay Türkiye genelinden yapılan mobilya, kâğıt ve orman ürünleri ihracatında yüzde 69,8 büyüme kaydeden Fas, AKAMİB’in ihracatında ise yüzde 95’lik artış sağlamıştı.

“FİYAT REKABETİ SAĞLAYABİLİRSEK İHRACATIMIZI ARTTIRIRIZ”

Kasım ayına ilişkin değerlendirmede bulunan AKAMİB Başkanı Onur Kılıçer, “Türkiye geneli ihracatımızda miktarda yüzde 4, değerde yüzde 9,4 düşüş yaşadık. 11 aylık dönemde ise miktarda yüzde 6,4 değerde ise yüzde 4,8 düşüşümüz var. Fiyat rekabetinde rakip ülkelere kıyasla dezavantajlı olmamız hem ihracat siparişlerine hem de değer bazındaki rakamlarımıza olumsuz yansıyor. Enerji ve işçilik gibi önemli üretim kalemlerindeki artışların yanı sıra, enflasyona paralel gitmeyen kurun etkisiyle fiyat vermek, rekabet edebilmek her geçen ay güçleşiyor. Yıl başında işçiliğe gelecek zamları da düşünürsek üretici-ihracatçı firmaların yeni bir maliyet hesabı oluşturması gerekecek. Kurların aynı oranda artması gerekir ki, ihracatçılarda maliyetlerini fiyatlara yansıtmadan rekabet edebilir konumda devam edebilsin. Ekonomi yönetimimizden yeni yılla beraber üretici maliyetlerini rahatlatacak adımlar atmalarını talep ediyoruz” dedi.

FAS PAZARINDA İHRACAT ARTIŞLARININ DEVAM ETMESİ BEKLENİYOR

Dünyada durgunluğunun devam ettiğini belirten Kılıçer, “Dünya genelindeki enflasyonist ortam neticesinde tüketiciler tasarruf tedbirleri uyguluyor. Bu da ihracat siparişlerine olumsuz yansıyor. Biz de bu süreçte alternatif pazarlara yoğunlaşarak kayıplarımızı telafi etmeye çalışıyoruz. Afrika kıtasına yaptığımız ihracatta önemli artışlar sağladık. İlk 5 pazarımızdan Libya’nın yanı sıra özellikle Fas’ta kaydettiğimiz rekor büyümenin devam edeceğini öngörüyoruz. Diğer yandan dünyanın en büyük ithalatçısı olan ABD’de artışlarımız sürüyor. Başta ABD olmak üzere dünyanın her noktasında önce Türkiye, sonra Türk mobilyası algısını güçlendirecek tanıtımlar yapmayı sürdüreceğiz” ifadelerini kullandı.