banner180

banner196

Ergenlikte yapılan yanlış diyetler beslenme bozukluklarına neden olabiliyor

Ergenlik dönemindeki gençler, kilo problemlerinden etkilendiği için çözüm yolunu popüler diyetlerde, uygulamalarda buluyor. İnternet ve sosyal medyadan kolayca bulunabilen bu yanlış uygulamalar, ergenlerde sağlık sorunlarına neden olabiliyor. DoktorTakvimi.com uzmanlarından Dyt. Burak Hançer, büyüme ve gelişme evresi devam eden kişilerin dengeli bir şekilde tüm besin gruplarından yeterli miktarda tüketmesi gerektiğini hatırlatıyor.

SAĞLIK 28.03.2022, 22:52 Yasin ABACI
Ergenlikte yapılan yanlış diyetler beslenme bozukluklarına neden olabiliyor

Ergenlik, bireylerin fiziksel özelliklerinin hızlı değiştiği, beden algısının çokça önem kazandığı bir dönem... Bu dönemde ergen bireyler kilo problemlerinden daha fazla etkilenebiliyor, kilo vermek için aşırı ve uç uygulamalara başvurabiliyor. Dikkatli olunmazsa bu yanlış uygulamalar, hem tıkanırcasına yeme sendromu, blumia gibi çeşitli beslenme bozukluklarının oluşmasına hem de gelişimlerinin olumsuz etkilenmesine neden olabiliyor. DoktorTakvimi.com uzmanlarından Dyt. Burak Hançer, bu yanlış uygulamalara dikkat çekiyor.

En sık yapılan yanlış uygulamaların başında aç kalmak ve öğün atlamak geliyor. Dyt. Hançer, ergenler arasında “Ne kadar aç kalırsam o kadar hızlı zayıflarım” düşüncesinin oldukça yaygın olduğunu söylüyor. Aç kalınan diyetlerin kişinin günlük gereksinimlerinin çok altında kalmaya, halsizliğe, çeşitli vitamin-mineral eksikliklerine, odaklanma problemlerine neden olacağını belirten Dyt. Hançer, “Doğru bir diyet kişinin günlük ihtiyaçlarını karşılamalı, düzenli bir öğün dengesi sunmalı, sancılı açlıklara sebep olmamalı. Güne bir kahvaltı ile başlamak, en az 1 tercihen 2 ana öğün daha yapmak en doğru uygulamadır” diyor.

Karbonhidrat tüketimi sınırlanmalı 

banner187

Kilo vermek için karbonhidratı sıfıra indirmenin de yanlış bir yöntem olduğunu hatırlatan Dyt. Hançer, şöyle devam ediyor: “Karbonhidrat vücudumuzun pratik enerji kaynağıdır. Aynı zamanda beyin tarafından enerji olarak kullanılabilen tek besin öğesidir. Günlük alınması gereken enerjinin yüzde 50’den fazlasını karbonhidratlar oluşturmalıdır. Dikkat edilmesi gereken ise karbonhidratların kompleks yapıda olması ve posa içeriği yüksek gıdalardan alınmasıdır. Beyaz ekmek yerine tam tahıllı ekmek, pirinç yerine bulgur gibi. Karbonhidratları diyetten tamamen çıkarmak değil, belirli oranlarda kısıtlamak doğru olacaktır.”

Tek yönlü diyetler kişiyi dengeli beslenmeden uzaklaştırıyor

Sosyal medyada ve internette sıkça karşımıza çıkan popüler ya da tek yönlü diyetler de gençlerin dikkatini çekiyor. Bu diyetlerle hızla sonuç alacağı düşüncesiyle çok fazla tercih edildiğini anlatan DoktorTakvimi.com uzmanlarından Dyt. Burak Hançer, bir kalıba sokulmuş, kuralları net şekilde belirlenmiş bu diyetlerin kişinin bireysel özelliklerine, alışkanlıklarına, günlük düzenine göre hazırlanmadığına yani kişiye özgü olmadığının altını çiziyor. Dyt. Hançer, kabak detoksu, patates diyeti, portakal diyeti gibi isimlerle ortaya çıkan tek yönlü diyetlerin ergenleri yeterli ve dengeli beslenmeden uzaklaştırdığını söylüyor. Dyt. Hançer, büyüme ve gelişme evresi devam eden kişilerin dengeli bir şekilde tüm besin gruplarından yeterli miktarda tüketmesi gerektiğini hatırlatıyor.

Akşam öğünü tüketmemek yeme ataklarına yol açıyor

Yapılan yanlışlardan biri de geç saatlerde yenilen şeylerin tamamının yağ olarak depolandığını düşünmek ve akşam yemeklerini diyetten tamamen çıkarmak… “İster sabah saatlerinde ister akşam saatlerinde olsun metabolizmamız sürekli çalışmakta ve enerjiye dolayısıyla besinlere ihtiyaç duyar” diyen Dyt. Hançer, akşam öğününün diyetten tamamen çıkarılmasının geceleyin meydana gelen yeme ataklarına zemin hazırladığını ve uzun açlıklar sebebiyle halsizliğe, uyku düzeninin bozulmasına, metabolizmanın zayıflamasına neden olduğunu belirtiyor. Yalnızca kalori saymanın da doğru bir yöntem olmadığını ifade eden Dyt. Hançer, sözlerini şöyle sürdürüyor: “Besin içeriğine bakmadan günlük kalori gereksinimini saptayıp o miktarda besin tüketmek, yeterli beslenme şartını sağlasa da dengeli beslenme ile bağdaşmıyor. Alınan kalori kadar, alınan bu kalorinin hangi içeriği barındırdığı da ergenlik dönemi beslenmesinde önemli yer tutuyor. Özetle ergenlik döneminde zorlayıcı, kısıtlayıcı, dayatmacı diyetler yapmak doğru beslenme alışkanlıkları edinmeyi engeller. Her yaş grubunda olduğu gibi beslenme kişinin yaşına, ağırlığına, cinsiyetine, alışkanlıklarına, günlük düzenine uygun olarak planlanmalıdır. Ergenlik dönemindeki bireylerin bu dönemi sağlıklı, mental açıdan güçlü olarak geçirebilmesinde beslenme en önemli rollerden birine sahiptir. Beslenme ilkelerine sadık kalınmalı ve yanlış uygulamalardan vazgeçilmelidir.”

Yorumlar (0)
18
açık
Namaz Vakti 18 Mayıs 2022
İmsak 03:48
Güneş 05:25
Öğle 12:43
İkindi 16:32
Akşam 19:51
Yatsı 21:21
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 37 81
2. Fenerbahçe 37 70
3. Konyaspor 37 67
4. Başakşehir 37 62
5. Alanyaspor 37 61
6. Beşiktaş 37 58
7. Antalyaspor 37 58
8. Karagümrük 37 57
9. Adana Demirspor 37 52
10. Sivasspor 37 51
11. Galatasaray 37 51
12. Kasımpaşa 37 50
13. Hatayspor 37 50
14. Kayserispor 37 47
15. Giresunspor 37 45
16. Gaziantep FK 37 43
17. Rizespor 37 36
18. Altay 37 34
19. Göztepe 37 28
20. Ö.K Yeni Malatya 37 20
Takımlar O P
1. Ankaragücü 35 67
2. Ümraniye 35 67
3. Bandırmaspor 35 61
4. İstanbulspor 35 59
5. Erzurumspor 35 58
6. Eyüpspor 35 54
7. Manisa Futbol Kulübü 36 49
8. Tuzlaspor 35 49
9. Samsunspor 35 48
10. Gençlerbirliği 35 48
11. Keçiörengücü 35 48
12. Boluspor 35 47
13. Denizlispor 35 46
14. Altınordu 35 45
15. Adanaspor 35 45
16. Bursaspor 35 41
17. Kocaelispor 35 41
18. Menemen Belediyespor 35 38
19. Balıkesirspor 35 12
Takımlar O P
1. M.City 37 90
2. Liverpool 37 89
3. Chelsea 36 70
4. Tottenham 37 68
5. Arsenal 37 66
6. M. United 37 58
7. West Ham United 37 56
8. Wolverhampton Wanderers 37 51
9. Leicester City 36 48
10. Brighton 37 48
11. Brentford 37 46
12. Newcastle 37 46
13. Crystal Palace 36 45
14. Aston Villa 36 44
15. Southampton 37 40
16. Everton 36 36
17. Leeds United 37 35
18. Burnley 36 34
19. Watford 37 23
20. Norwich City 37 22
Takımlar O P
1. Real Madrid 37 85
2. Barcelona 37 73
3. Atletico Madrid 37 68
4. Sevilla 37 67
5. Real Betis 37 64
6. Real Sociedad 37 62
7. Villarreal 37 56
8. Athletic Bilbao 37 55
9. Osasuna 37 47
10. Celta Vigo 37 46
11. Valencia 37 45
12. Rayo Vallecano 37 42
13. Espanyol 37 41
14. Getafe 37 39
15. Elche 37 39
16. Granada 37 37
17. Mallorca 37 36
18. Cadiz 37 36
19. Levante 37 32
20. Deportivo Alaves 37 31

Gelişmelerden Haberdar Olun

@