26.06.2020, 22:56 533

Hayati Öneme Sahip Bir Mineral: Magnezyum

Magnezyum (Mg),  vücudumuzda hayati önem taşıyan 11 mineralden birisidir. İnsan vücudunda bulunan mineraller arasında, miktar açısından dördüncü sıradadır.

Son yıllarda yapılan çalışmalar, magnezyumun hem hücreler arasında, hem de hücre içi iletişimde çok önemli rolleri olduğunu göstermiştir. Magnezyum 300den fazla enzim reaksiyonunda aktif görev alır.

İnsan vücudu kendi başına bu minerali üretemediği için magnezyumun besinler yoluyla alınması gerekir.

Magnezyumun insan vücudundaki ana deposu kemikler olup % 60’ı burada kalsiyum ve fosfatla beraber bulunur. Ancak magnezyumun asıl fonksiyonu kemiklerde değil,  %40’ının bulunduğu kan ve kas sistemlerindedir. Kasların güçlenmesi, protein sentezi ve enzim sistemi aktivitesinde, hücrelerin büyümesinde ve yenilenmesinde önemli rol oynar.

Magnezyumun vücuttaki işlevleri:

  • Hormonların salınımı (insülin, tiroid hormonları, östrojen, testosteron, DHEA),
  • Sinir hücreleri arasında iletimin sağlanmasını sağlayan nörotransmitter denen maddelerin iletimi,
  • Mineral ve elektrolitlerin iletimi,
  • Hücre zarının elektriksel potansiyelinin değişmesini sağlayarak birçok hormonun, gıdanın ve nörotransmitterlerin alınımının ve salınımının kontrolünde rol oynar.

Magnezyumun diğer minerallerle birlikte hücre içi işlevleri:

  • Vücuttaki kalsiyum ve potasyumunun işlevini artırır. Örnek vermek gerekirse magnezyum eksikliğinde, magnezyuma bağımlı bir enzim olan Na+-K+-ATPaz aktivitesi azalır ve hücrenin potasyum tutma kapasitesi düşer.
  • Magnezyum hücrelerimizi alüminyum, nikel, kadmiyum, civa ve kurşundan gibi zararlı elementlerden (ağır metallerden) de korur.
  • Hücre içerisinde rol oynadığı reaksiyonlar arasında, özellikle enerji metabolizmasını ilgilendiren fosfat gruplarının ve reaksiyonlarının aktive edilmesinin yanında, glikoliz, oksidatif fosforilasyon, nükleotid metabolizması, protein sentezi ve plazma membranlarına bağlanacak moleküllerin seçimi gibi görevler alır.

Magnezyum toprakta ve deniz suyunda bulunur. Bitkiler toprakta bulunan magnezyumu kullanırlar. Bitkilerde klorofilin yapısına katılır. Buna bağlı olarak en iyi kaynağı yeşil yapraklı sebzelerdir.

Magnezyumun besinsel kaynakları:

  • Koyu yeşil sebzeler
  • Tahıl ürünleri
  • Balık
  • Badem, fındık, fıstık, ceviz
  • Soya fasulyesi
  • Kuşkonmaz
  • Soğan
  • Domates
  • Havuç, karaturp
  • Kereviz, pırasa
  • Ay çiçeği
  • Kakao
  • Muz
  • Dil balığı ve sert sular

Magnezyum vücut tarafından kolaylıkla emilen bir madde olup, normal bir beslenme ile günlük magnezyum ihtiyacı rahatlıkla karşılanabilir. Besinlerdeki magnezyum miktarının yaklaşık % 40- 60’ı vücut tarafından kolay emilir. Dünya Sağlık Teşkilatının (WHO) ve Almanya Beslenme Enstitüsünün (DGE) belirlediğine göre, insan vücudunun günde ortalama 280-350 mg magnezyuma ihtiyacı vardır.

Magnezyum vücudumuza bağırsaklardan emilerek girer, böbreklerden ise atılır. Magnezyumun emilmesi için D vitamini ve paratiroid hormonunun yeterli düzeyde olması gerekir.

Yanlış beslenme veya toprakta bu mineralin giderek azalması magnezyumun vücut tarafından yeteri kadar alınamamasına neden olur.

Fazla terleyen, laksatif veya diüretik ilaç kullanan kişilerde vücuttan daha fazla magnezyum atılır. Stres, gebelik, emzirme gibi durumlarda ise vücudun magnezyuma ihtiyacı artar. Vücut bu minerali dışardan yeteri kadar alamadığı takdirde kemiklerde depolanmış olan magnezyumu tüketmeye başlar.

Mg eksikliği, genellikle yetersiz alım ve bazı durumlarda artan atılıma bağlıdır:

  • Az ve düzensiz yemek yeme alışkanlığı,
  • Dengesiz beslenme,
  • Bilinçsiz yapılan rejimler ve hazır yiyeceklere yönelme dışında
  • Düşük miktarda magnezyum taşıyan suların içilmesi
  • Artan gereksinim (büyüme, hamilelik, emzirme, yoğun zihinsel faaliyetler, fiziksel ve mental stres, alkol tüketimi, fosfatlarca zengin beslenme, yüksek tuzlu beslenme, magnezyum atılmasına neden olan ilaçların kullanılması),
  • Renal ve intestinal absorbsiyon bozukluğuna (kronik ishal, malabsorbsiyon durumları, incebarsak rezeksiyonu),
  • Artan atılım (kronik alkolizm, diabetes mellitus, poliüri, laksatif kullanımı)

Magnezyum eksikliğinde ilk bulgular olarak iştahsızlık, yorgunluk ve halsizlik, bulantı ve kusma… İleri derece eksikliğinde ise; kas krampları, kardiyak arimiler, fibromiyalji, uyuşma, dikkat eksikliği ve zihinsel bulanıklık görülebilir.

Düzenli olarak serum Mg takibi yapılmalı ve eksiklik görülen durumlarda hekiminizin uygun gördüğü ölçüde takviye kullanılmalıdır.

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 12 Ağustos 2020
İmsak 04:16
Güneş 05:46
Öğle 12:49
İkindi 16:34
Akşam 19:41
Yatsı 21:05
30°
parçalı az bulutlu
Günün Anketi Tümü
Sizce Adana Demirspor Süper Lig'e yükseltilmeli mi?
Sizce Adana Demirspor Süper Lig'e yükseltilmeli mi?
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Başakşehir 34 69
2. Trabzonspor 34 65
3. Beşiktaş 34 62
4. Sivasspor 34 60
5. Alanyaspor 34 57
6. Galatasaray 34 56
7. Fenerbahçe 34 53
8. Gaziantep FK 34 46
9. Antalyaspor 34 45
10. Kasımpaşa 34 43
11. Göztepe 34 42
12. Gençlerbirliği 34 36
13. Konyaspor 34 36
14. Denizlispor 34 35
15. Çaykur Rizespor 34 35
16. Malatyaspor 34 32
17. Kayserispor 34 32
18. Ankaragücü 34 32
Takımlar O P
1. Hatayspor 34 66
2. Erzurumspor 34 62
3. Adana Demirspor 34 61
4. Akhisar Bld.Spor 34 57
5. Fatih Karagümrük 34 56
6. Bursaspor 34 56
7. Altay 34 54
8. Ankara Keçiörengücü 34 50
9. Menemen Belediyespor 34 44
10. Giresunspor 34 44
11. Ümraniye 34 44
12. İstanbulspor 34 40
13. Balıkesirspor 34 38
14. Altınordu 34 37
15. Boluspor 34 33
16. Osmanlıspor 34 30
17. Adanaspor 34 21
18. Eskişehirspor 34 12
Takımlar O P
1. Liverpool 38 99
2. Man City 38 81
3. M. United 38 66
4. Chelsea 38 66
5. Leicester City 38 62
6. Tottenham 38 59
7. Wolverhampton 38 59
8. Arsenal 38 56
9. Sheffield United 38 54
10. Burnley 38 54
11. Southampton 38 52
12. Everton 38 49
13. Newcastle 38 44
14. Crystal Palace 38 43
15. Brighton 38 41
16. West Ham 38 39
17. Aston Villa 38 35
18. Bournemouth 38 34
19. Watford 38 34
20. Norwich City 38 21
Takımlar O P
1. Real Madrid 38 87
2. Barcelona 38 82
3. Atletico Madrid 38 70
4. Sevilla 38 70
5. Villarreal 38 60
6. Real Sociedad 38 56
7. Granada 38 56
8. Getafe 38 54
9. Valencia 38 53
10. Osasuna 38 52
11. Athletic Bilbao 38 51
12. Levante 38 49
13. Real Valladolid 38 42
14. Eibar 38 42
15. Real Betis 38 41
16. Deportivo Alaves 38 39
17. Celta de Vigo 38 37
18. Leganés 38 36
19. Mallorca 38 33
20. Espanyol 38 25
Günün Karikatürü Tümü

Gelişmelerden Haberdar Olun

@