26.06.2020, 22:56

Hayati Öneme Sahip Bir Mineral: Magnezyum

Magnezyum (Mg),  vücudumuzda hayati önem taşıyan 11 mineralden birisidir. İnsan vücudunda bulunan mineraller arasında, miktar açısından dördüncü sıradadır.

Son yıllarda yapılan çalışmalar, magnezyumun hem hücreler arasında, hem de hücre içi iletişimde çok önemli rolleri olduğunu göstermiştir. Magnezyum 300den fazla enzim reaksiyonunda aktif görev alır.

İnsan vücudu kendi başına bu minerali üretemediği için magnezyumun besinler yoluyla alınması gerekir.

Magnezyumun insan vücudundaki ana deposu kemikler olup % 60’ı burada kalsiyum ve fosfatla beraber bulunur. Ancak magnezyumun asıl fonksiyonu kemiklerde değil,  %40’ının bulunduğu kan ve kas sistemlerindedir. Kasların güçlenmesi, protein sentezi ve enzim sistemi aktivitesinde, hücrelerin büyümesinde ve yenilenmesinde önemli rol oynar.

Magnezyumun vücuttaki işlevleri:

  • Hormonların salınımı (insülin, tiroid hormonları, östrojen, testosteron, DHEA),
  • Sinir hücreleri arasında iletimin sağlanmasını sağlayan nörotransmitter denen maddelerin iletimi,
  • Mineral ve elektrolitlerin iletimi,
  • Hücre zarının elektriksel potansiyelinin değişmesini sağlayarak birçok hormonun, gıdanın ve nörotransmitterlerin alınımının ve salınımının kontrolünde rol oynar.

Magnezyumun diğer minerallerle birlikte hücre içi işlevleri:

  • Vücuttaki kalsiyum ve potasyumunun işlevini artırır. Örnek vermek gerekirse magnezyum eksikliğinde, magnezyuma bağımlı bir enzim olan Na+-K+-ATPaz aktivitesi azalır ve hücrenin potasyum tutma kapasitesi düşer.
  • Magnezyum hücrelerimizi alüminyum, nikel, kadmiyum, civa ve kurşundan gibi zararlı elementlerden (ağır metallerden) de korur.
  • Hücre içerisinde rol oynadığı reaksiyonlar arasında, özellikle enerji metabolizmasını ilgilendiren fosfat gruplarının ve reaksiyonlarının aktive edilmesinin yanında, glikoliz, oksidatif fosforilasyon, nükleotid metabolizması, protein sentezi ve plazma membranlarına bağlanacak moleküllerin seçimi gibi görevler alır.

Magnezyum toprakta ve deniz suyunda bulunur. Bitkiler toprakta bulunan magnezyumu kullanırlar. Bitkilerde klorofilin yapısına katılır. Buna bağlı olarak en iyi kaynağı yeşil yapraklı sebzelerdir.

Magnezyumun besinsel kaynakları:

  • Koyu yeşil sebzeler
  • Tahıl ürünleri
  • Balık
  • Badem, fındık, fıstık, ceviz
  • Soya fasulyesi
  • Kuşkonmaz
  • Soğan
  • Domates
  • Havuç, karaturp
  • Kereviz, pırasa
  • Ay çiçeği
  • Kakao
  • Muz
  • Dil balığı ve sert sular

Magnezyum vücut tarafından kolaylıkla emilen bir madde olup, normal bir beslenme ile günlük magnezyum ihtiyacı rahatlıkla karşılanabilir. Besinlerdeki magnezyum miktarının yaklaşık % 40- 60’ı vücut tarafından kolay emilir. Dünya Sağlık Teşkilatının (WHO) ve Almanya Beslenme Enstitüsünün (DGE) belirlediğine göre, insan vücudunun günde ortalama 280-350 mg magnezyuma ihtiyacı vardır.

Magnezyum vücudumuza bağırsaklardan emilerek girer, böbreklerden ise atılır. Magnezyumun emilmesi için D vitamini ve paratiroid hormonunun yeterli düzeyde olması gerekir.

Yanlış beslenme veya toprakta bu mineralin giderek azalması magnezyumun vücut tarafından yeteri kadar alınamamasına neden olur.

Fazla terleyen, laksatif veya diüretik ilaç kullanan kişilerde vücuttan daha fazla magnezyum atılır. Stres, gebelik, emzirme gibi durumlarda ise vücudun magnezyuma ihtiyacı artar. Vücut bu minerali dışardan yeteri kadar alamadığı takdirde kemiklerde depolanmış olan magnezyumu tüketmeye başlar.

Mg eksikliği, genellikle yetersiz alım ve bazı durumlarda artan atılıma bağlıdır:

  • Az ve düzensiz yemek yeme alışkanlığı,
  • Dengesiz beslenme,
  • Bilinçsiz yapılan rejimler ve hazır yiyeceklere yönelme dışında
  • Düşük miktarda magnezyum taşıyan suların içilmesi
  • Artan gereksinim (büyüme, hamilelik, emzirme, yoğun zihinsel faaliyetler, fiziksel ve mental stres, alkol tüketimi, fosfatlarca zengin beslenme, yüksek tuzlu beslenme, magnezyum atılmasına neden olan ilaçların kullanılması),
  • Renal ve intestinal absorbsiyon bozukluğuna (kronik ishal, malabsorbsiyon durumları, incebarsak rezeksiyonu),
  • Artan atılım (kronik alkolizm, diabetes mellitus, poliüri, laksatif kullanımı)

Magnezyum eksikliğinde ilk bulgular olarak iştahsızlık, yorgunluk ve halsizlik, bulantı ve kusma… İleri derece eksikliğinde ise; kas krampları, kardiyak arimiler, fibromiyalji, uyuşma, dikkat eksikliği ve zihinsel bulanıklık görülebilir.

Düzenli olarak serum Mg takibi yapılmalı ve eksiklik görülen durumlarda hekiminizin uygun gördüğü ölçüde takviye kullanılmalıdır.

Yorumlar (0)
banner143
6
az bulutlu
Namaz Vakti 18 Ocak 2021
İmsak 06:22
Güneş 07:45
Öğle 12:57
İkindi 15:36
Akşam 17:58
Yatsı 19:17
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 18 38
2. Fenerbahçe 17 35
3. Gaziantep FK 18 34
4. Galatasaray 18 33
5. Hatayspor 18 31
6. Alanyaspor 18 30
7. Karagümrük 18 27
8. Trabzonspor 18 27
9. Antalyaspor 19 25
10. Malatyaspor 18 24
11. Sivasspor 18 23
12. Başakşehir 18 23
13. Konyaspor 18 22
14. Göztepe 18 22
15. Kasımpaşa 17 22
16. Rizespor 18 21
17. Gençlerbirliği 18 19
18. Kayserispor 18 16
19. Ankaragücü 17 15
20. Denizlispor 18 14
21. Erzurumspor 18 13
Takımlar O P
1. Giresunspor 17 35
2. İstanbulspor 17 34
3. Samsunspor 17 33
4. Altay 17 32
5. Adana Demirspor 17 31
6. Tuzlaspor 17 30
7. Ankara Keçiörengücü 17 28
8. Altınordu 17 28
9. Bursaspor 17 27
10. Bandırmaspor 17 24
11. Adanaspor 17 21
12. Ümraniye 17 20
13. Boluspor 17 19
14. Menemen Belediyespor 17 16
15. Balıkesirspor 17 16
16. Akhisar Bld.Spor 17 13
17. Ankaraspor 17 9
18. Eskişehirspor 17 3
Takımlar O P
1. M. United 18 37
2. Man City 17 35
3. Leicester City 18 35
4. Liverpool 18 34
5. Tottenham 18 33
6. Everton 17 32
7. Chelsea 18 29
8. Southampton 18 29
9. West Ham 18 29
10. Aston Villa 15 26
11. Arsenal 18 24
12. Leeds United 18 23
13. Crystal Palace 19 23
14. Wolverhampton 19 22
15. Newcastle 17 19
16. Brighton 19 17
17. Burnley 17 16
18. Fulham 17 12
19. West Bromwich 18 11
20. Sheffield United 19 5
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 16 41
2. Real Madrid 18 37
3. Barcelona 18 34
4. Villarreal 18 32
5. Real Sociedad 19 30
6. Sevilla 17 30
7. Granada 18 27
8. Celta de Vigo 18 23
9. Cádiz 18 23
10. Real Betis 18 23
11. Levante 17 21
12. Athletic Bilbao 18 21
13. Getafe 17 20
14. Valencia 18 19
15. Eibar 18 19
16. Deportivo Alaves 18 18
17. Real Valladolid 18 18
18. Elche 16 16
19. Osasuna 18 15
20. Huesca 18 12

Gelişmelerden Haberdar Olun

@